Doorgaan naar hoofdcontent

Tips voor effectieve landingpages


Of je nu een email campagne of post DM campagne voert, bij beiden ontkom je er niet aan ook een goede landingpage (of meerdere) te maken. Ik kom nog heel vaak landingpages tegen die ergens op een algemene webpagina landen, en niet eens in de verte aan basics voldoen die zo simpel lijken: duidelijke boodschap die aansluit bij mailpack of email, eventueel verdere reaons to buy, visueel aantrekkelijk, duidelijke call to action. Een aantal zeer interessante tips:

10 tips voor een optimale landingpage en van digimedia.be nogmaals 10 tips voor een efficiente landingpage

En wellicht een open deur, maar wil het toch vermelden: met google analytics kan je een schat aan informatie krijgen, juist bij landingpages.

Leuke schrijftips komen van copywriter Aartjan van Erkel:

5 tips voor beter converterende landingpages

Opvallend bij zijn tips is bijvoorbeeld dat iets simpels als de grootte van bodycopy in een landingpage (hij beveelt 12 punts aan) veel verschil kan maken!

Het zelfde geldt voor de grootte van een button - grotere button = meer clicks volgens Aartjan.

In het Marketing Sherpa handboek "Meer conversie met landingpages" staan nog meer tips, zoals de rechter kolom gebruiken voor aanbiedingen en interactieve elementen.

Nog een hele mooie: de presentatie van Wim van der Mark van de TCD van april 2010. Op slideshare.net helemaal na te lezen. Wim gaat vooral in op (onbewust) kijkgedrag en de steeds grotere snelheid waarmee bezoekers landingpagina's scannen. In het totale salestraject schat hij de impact op het succes door de landingpage zelfs op 40% in!

Het grappige bij landingpages is dat ze voor een heel breed scala aan verkeerbronnen gebruikt worden: natuurlijk email marketing campagnes en post DM, maar ook als onderdeel van een website (bijvoorbeeld als link achter een button op de homepage), een pagina die voor SEA gemaakt wordt of zelfs achter een twitter bericht.

Het is zeker de moeite waard te kijken wat voor type landingpage bij welke bron past.

Zoekt u meer inspiratie of wilt u eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden om uw e-mailmarketing campagnes effectiever te maken? Ik ben een allround e-mailmarketing en online marketing specialist met zowel B2B als C2C ervaring. Meer info op  Linkedin!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Stuurt u ook een eindejaars e-mailing?

E-mail is een prachtig kanaal om in te spelen op actualiteit en aan klantenbinding te doen. Ik zie de laatste dagen veel boodschappen langskomen van bedrijven die dat op een leuke manier doen, zoals deze van Bol.com en Proteq: Nieuwjaarswens Bol.com Nieuwjaarswens Proteq Ook TIM Dialogue Marketing stuurde een leuke nieuwjaarswens . Zo'n emailing is eigenlijk een voorbeeld van event-based timing. Daarin kan je onderscheid maken tussen "events" die aan de klant gebonden zijn (zoals bijvoorbeeld een verjaardag, vervallen van een verzekering of abonnement etc). Of een "event" dat voor veel mensen (of iedereen) geldt. Kerstmis, nieuwjaar, pasen, valentijnsdag, begin zomer zijn daar goede voorbeelden van. Wat spreekt mij persoonlijk aan bij dit soort e-mailings? - het is een positieve boodschap zonder een verkoopverhaal - het is een relevante boodschap met een goede timing - het wordt als een persoonlijke boodschap gezien - het kan bereidheid emaili

Succesvolle onderwerpregels voor e-mailings

Bij het maken van e-mailings is een goede onderwerpregel de eerste stap naar succes. Er zijn veel tips te vinden op het internet, maar de praktijk verschilt behoorlijk afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Een leuke quote van webgenerator / promail is: "De beste onderwerpregels verkopen niet wat in de email staat, maar vertellen het" Wees creatief met onderwerpregels. Er zijn vele manieren om je boodschap te formuleren. Enkele leuke tips staan op blinkerblog . En vooral: test the best! Juist met emailings is het makkelijk verschillende varianten te testen. Afhankelijk van de grootte van de database en email frequentie kan je kiezen uit een A/B test (split run), of een pre test. Omdat vandaag de dag binnen 24 uur meestal zo'n 80% - 90% van de verzonden emails geopend is, geeft al binnen een dag een prima indicatie. Let echter op dat de best scorende nog niet automatisch de beste doorklikrate en verkopen betekent. Een kritische noot daarover is te